Kørselsadfærd: Det hjælper dine chauffører til at forbedre sig og reducere dine driftsomkostninger.
Det er den barske virkelighed i enhver virksomhed, at perfektion er uopnåelig.
Men! Man bør altid stræbe efter det. Det er derfor, vi har arbejdet hårdt på en ny kørselsadfærdsløsning til vores brugere. Med det kan du se, hvem der er den mest økonomiske, miljøbevidste og effektive af dine chauffører. Og endnu vigtigere; du vil kende dem, der har brug for at forbedre sig. Deres præstation vil uundgåeligt medføre, at din virksomhed også vokser!
Så hvordan vil det fungere? Lad os tage dig igennem det.
Fra Fartpilot til inaktiv Tid: Du kan se det hele!
Kan du lide at gøre tingene simpelt og effektivt? Kørselsadfærd er ikke anderledes. Det overordnede udseende kommer i form af en liste, der viser alle dine chauffører, sorteret efter deres samlede præstation, hvor A er den højeste og G det laveste mærke. Du kan indstille listen, så den er i en stigende eller faldende rækkefølge i henhold til den generelle rang eller andre muligheder. Mere om det senere!
Ved at se den samlede rang vil du se, hvilke chauffører der har og ikke har medbragt deres "A-game" inden for den fastsatte tidsperiode - hvilket kan være så lidt som en dag og mere end en måned.
Du vil ikke have, at dine chauffører bryder loven, når de gør deres arbejde, bruger for meget brændstof, end det er nødvendigt, eller måske beskadiger deres køretøj gennem uforsigtig kørsel. At vide, hvem der er underpræsterer, giver dig mulighed for at få løst problemet hurtigst muligt.
Som nævnt kan du også fokusere på specifikke egenskaber ved deres kørsel:
Eco hastighed Det betyder, hvis føreren har været inden for de grænser og ikke over fartgrænsen på 85 km / t. Vises som en procentdel af den samlede køretid. Mens en lastbil, der kører 90 km / t eller derover, muligvis vil ankomme måske 10 eller 15 minutter tidligere, vil den også forbruge meget mere brændstof. Ifølge tekniske undersøgelser fra juni 2000 i BTAC / IRTE (British Transport Advisory Committee / Institute of Road Transport Engineers), hvor den samme afstand blev drevet, blev sammenlignet med 80 km / h eller 90 km / t, førte sidstnævnte til en stigning i brændstofs forbrug af ca. 8 liter (dvs. fra 29,71 til 37,81 for 100 km).
Overdreven tomgang Det betyder den tid, som lastbilen ikke bevæger sig med motoren tændt. Det vises som en procentdel af den samlede køretid. Tomgang ses som overdreven, hvis det er omkring 2 minutter eller længere. Tilladt tomgang kan nogle gange ske, når en lastbil sidder fast i en trafikprop eller ved et rødt lys. I disse tilfælde kan du kontakte din chauffør via systemet eller via FMC appen, hvis du har sidstnævnte.
Imidlertid bør meningsløs tomgang kontrolleres og begrænses, fordi det stadig forbruger brændstof og skaber unødvendig udledning: for eksempel vil en times tomgangstid forbruge omkring 2-3 liter brændstof, plus skabe 4,6 kg CO2-udledning.
Ved mange lejligheder opstår tomgangstid, når en fører venter på, at motoren "varmes op", omend det er helt unødvendigt. Glat og forsigtig kørsel vil varme det op tilstrækkeligt, og for meget tomgang kan faktisk skade motoren.
Desuden er en masse ledigtid akkumuleret gennem førerne, der holder motoren kørende i hvileperioder - alle vil sove i varme og komfort. Der er flere måder at skære ned på unødvendigt brændstofforbrug uden at begrænse forholdene for føreren: fra hjælpestrømsaggregater til kabinevarmere - alt er værd at se på.
Brug af fartpilot Hastighed over 60 km / t med fartpilot ON vil blive registreret som brug af fartpilot. Det vises som % af den samlede køretid over 60 km / t. Fartpiloten gør kørslen meget glattere hvilket mindsker brændstofforbruget og reducerer vedligeholdelsesomkostningerne, som kan være et direkte resultat af nervøs og inkonsekvent kørsel. Derudover bruger de fleste moderne lastbiler adaptiv fartpilot, som reagerer på terrænet i henhold til reliefkort i fartpilotens system. Det vil øge hastigheden, for eksempel lige før vejen går opad, så lad inertia gøre resten til toppen. Herefter styrer fartpiloten den inertia-drevne nedstigning. Dette er blot en blandt mange eksempler på, hvordan dette system vil resultere i rejsen bliver betydeligt mindre stressende og også mere behagelig for chaufførerne.
Friløb Defineret, når køretøjet bevæger sig med fartpilot OFF, speederpedalen ikke trykket ned, bremsepedalen ikke trykket ned og køretøjets hastighed er over 10 km / t. Det vises som % af den samlede køretid. Ved at bruge køretøjets inerti spares der på brændstof og dæk.
Hård opbremsning Et kraftigt fald i hastigheden vil blive taget som hård opbremsning. Det vises som et antal gange i den valgte periode. Hård opbremsning er dårligt af mange grunde: Det kan angive aggressiv eller usikker kørsel, som kan føre til ulykker eller slid på bremser. Desuden vil acceleration efter hård opbremsning bruge for meget brændstof. Det kan også ses som et tegn på dårlig rute observation eller chaufføren mister opmærksomheden på grund af træthed.
Kraftig acceleration En pludselig stigning i hastigheden vil blive taget som en kraftig acceleration. Den vises som et antal gange i den valgte periode. Kraftig acceleration kan også indikere aggressiv eller usikker kørsel, der kan føre til en ulykke eller spild og ikke økonomisk kørsel. Er det overdrevent fører det til stigning i brændstofforbrug og vedligeholdelsesomkostninger.
Hård svingning Høj acceleration vil blive taget som kraftig svingning. Det vises som antal gange i den valgte periode. kraftig svingning kan angive aggressiv eller usikker kørsel, der kan føre til ulykker eller spild og ikke økonomisk kørsel. Det kan også føre til tragiske resultater: Den tunge lastbil, der kan vælte ved kraftig svingning. Det fører også til stigning i brændstofforbrug og vedligeholdelsesomkostninger, ligesom kraftig acceleration og opbremsning gør. Hvis en fører viser dårlig score i alle tre af de ovennævnte kategorier, kan det ses som følge af manglende hvile, dårlige kørselsvaner eller dårligt valg af veje. I alle tilfælde skal det undersøges.
Grøn kørsel Beregner den samlede tid, hvor lastbilens RPM (omdrejninger per minut) ikke overstiger 1750 omdrejninger. Det vises som % af den samlede køretid. Den ideelle RPM til grøn kørsel er 750 - 1400. Kørsel over denne indstillede grænse vil forbruge yderligere brændstof og forårsage hurtigere motorslid.
Som du kan se på billedet ovenfor, er de sidste fire kategorier ret selvforklarende: Afstanden er den, der køres inden for den fastsatte tidsramme. Tid svarer til den tid, det tog for at køre den nævnte afstand. Gennemsnitligt brændstofforbrug er mængden brugt i liter pr. 100 km og gennemsnitshastighed er gennemsnitshastighed. I modsætning til alle de ovennævnte kategorier er disse ikke markeret, de kan stadig bruges til at bestemme, om der er nogle ubalancer i udførelsen af den valgte chauffør.
For eksempel, hvis der synes at være en ubalance mellem den afstand, der er kørt, tid og gennemsnitshastighed, kan det være resultatet af overdreven tomgang eller måske er den valgte rute ikke så effektiv, som den kunne eller burde være. Hvis der er pludselige spidser i brændstofforbruget, kan det også skyldes brændstof sugning og skal undersøges.
Sidst men absolut ikke mindst, kan du oprette individuelle PDF-chauffør rapporter, der viser alle de nævnte oplysninger på en valgt medarbejder. Perfekt til at få talt igennem de stærke og svage punkter i deres præstation så de kan se, hvad og hvordan de kan forbedre sig. Nedenfor kan du se et eksempel på hvordan, det ser ud i praksis.